donderdag 2 mei 2013

Vraag en Antwoord

Mart Thijssen, beleidsmedewerker at Gemeente Horst aan de Maas schrijft:

Aura,helemaal eens met de vorige blog. De BGW vraagt om een ander type welzijnswerker. Eentje die niet overneemt maar die helpt waar dat nodig is. Dit geldt overigens ook voor de ambtenaren op het gemeentehuis. Ook die moet naar buiten om voeling te krijgen met dat wat burgers willen en daarbij nadrukkelijk kiezen voor een faciliterende rol. Wat ik me wel afvraag is waar ligt de grens tussen welzijnswerker en ambtenaar. Wie doet wat? Ik zie steeds meer ambtenaren opbouwachtig opereren.

Groet,
Mart Thijssen


Know How
Binnen de BGW veranderen de functietaken van alle partners gedeeltelijk of geheel. Dit zorgt bij vele voor verwarring. Ik zal in mijn blogs per fase ingaan op de taken per partner in de BWG. Dus een uitgebreid antwoord houdt je nog tegoed.

Overkoepeld is er al wel een antwoord te geven. De welzijnsprofessional is de bewonerscoach. De ambtenaar heeft dus geen taak in het coachen van de bewoners. De ambtenaar is degene die de kennis en ervaring heeft van het reilen en zeilen binnen de overheid. De ambtenaar heeft die specifieke 'Know How'! De ambtenaar heeft als taak vanuit deze specifieke kennis en ervaring mogelijkheden te creƫren voor duurzame samenwerkingsverbanden met de bewonersinitiatieven en buurtbedrijven. Een samenwerking die voor beide partijen een win-winsituatie teweeg brengt. Dit natuurlijk in directe dialoog met de bewonersinitiatieven en buurtbedrijven.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten